Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.12.2008 17:06 - Какво да правим ако ни доставят некачествена електрическа енергия ?
Автор: pllamm Категория: Политика   
Прочетен: 18085 Коментари: 9 Гласове:
0



Котлонът ни в къщи подгрява толкова бавно, че забравяме, че сме го включили; осветлението ни се усилва и намалява като на светлинно шоу или още по-зле: някои от уредите отказват да функционират или вече са развалени в резултат от вариациите на напрежението или честите спирания и пускания ... Това е неизчерпателен списък с проблемите ни, които вероятно се дължат на некачествена електрическа енергия. За нас потребителите на електрическа енергия освен цената ни е важно и качеството ѝ.             Какво да правим в такива случаи ? Имаме най-малко две възможности: едната е да изразходваме гнева си в ругаене на всичко и всички и да чакаме някой да има милостта или добрата воля да ни реши проблема; другата възможност е да си кажем – ние сме граждани, живеем в гражданско общество, имаме права и трябва да предприемем всичко необходимо за да решим проблема си.             Съветите, които ще изложа са предназначени за тези, които са избрали втората възможност, но се надявам да ги прочетат и всички останали и след това, защо не, да си послужат с тях в своя и на обществото ни полза.             Един от характерните белези на гражданското общество е, че то е информирано. Затова първото нещо, което следва да направим е да разберем, доколкото е възможно – какъв ни е точно проблемът. Най-лесно е да попитаме съседите си дали и те имат подобни проблеми с тока. Ако имаме измервателен уред (мултицет) е добре да проверим какво е напрежението в дома ни и дали е 220 V. В повечето случаи проблемът е в по-високо или по-ниско от тази стойност напрежение или непостоянно такова – т. н. отклонение от напрежението. Но напрежението не е единственият показател за качеството на електрическата енергия. Освен него има още и индекс за средната продължителност на прекъсванията за системата и индекс на средния брой прекъсвания за системата. Има също така и показатели за качеството на услугите, като време за получаване на отговор на писмена жалба, молба, оплакване от потребител; време за решаване на проблем и др.[1] Всички тези показатели са задължителни за доставчика ни на електрическа енергия в лицето на електроразпределителното предприятие и са въведени за да нямаме горепосочените проблеми.             Защо въпреки това ние имаме проблеми с качеството на електрическата енергия? Очевидно някъде нещо не е направено както трябва и причината не е у нас – потребителите. Достъпа до качествена електрическа енергия за нас гражданите на Европа не е просто една обикновена покупко-продажба. Този достъп е наше право, което ни е признато, както от нашето национално българско право[2], така и от правото на Европейският съюз.[3] Всички ние имаме право на всеобщо обслужване с качествена електрическа енергия, при условията на равнопоставеност и прозрачност. Защитата на това наше право е гарантирано с различни, повече или по-малко ефективни правни средства. Във всеки един случай всяко едно такова средство предполага немалко гражданска активност от наша страна. Възможно е докато се информираме да се главозамаем от невероятните права които може да открием, че имаме. Уви наша си остава задачата да ги превърнем от права на книга в реално-изпълними права.[4] Така например в изпълнение на европейското законодателство, от 1 юли 2007 г., всички ние получаваме качеството на „привилегировани потребители“, което означава, че държавата е направила необходимото, за да може всеки от нас да си избира свободно доставчика на електроенергия измежду различни конкуренти-доставчици. Който се е ползвал от това право, мола да ми  се обади, за да се извиня на когото трябва! У нас пазарът не е либерализиран, а е разпределен между три електроразпределителни предприятия.               Жалко, но преди да воюваме за правата, които ни дава европейското право, да се опитаме да приложим тези права, които ни дава българското право. След като сме се убедили за себе си, че проблема не е в нашата инсталация е време да предприемем следващите стъпки. И на този етап от изключително важно значение е да сме добре информирани. Добре е да имаме търпение да прочетем Общите условия[5] на нашият доставчик, към договора ни за доставка на електрическа енергия, защото там са описани по-подробно нашите права и процедурите за защитата им. Тези от нас, които ползват интернет е добре също така да се поровят из потребителските форуми, където хора с идентични проблеми обменят своя практически опит.[6]             Самото четене на общите условия може да ни се стори една титанична битка със сатаната. Засукани и неясни фрази, от които единственото, което ни става ясно е, че трябва да си плащаме за не едно и две неща. Що се отнася до качеството на електрическата енергия има още неприятни изненади.             Най-неприятно изненадани ще са тези от нас, които са клиенти на „ЕВН България Електроснабдяване“ АД. Това са потребителите от Югоизточна България. В общите условия на ЕВН думата „качество“ е употребена на едно единствено място: в чл. 4 ал. 4 колкото да се спомене че,  „ЕВН ЕС, снабдява своите клиенти с електрическа енергия, с показатели за качество, приети от ДКЕВР, които са приложение към настоящите Общи условия.“ С прискърбие и гняв трябва да кажа на тези от нас, които са клиенти на ЕВН, че могат да спрат четенето на този материал до тук, защото в него не разглеждам съдебните способи за защита при некачествена електрическа енергия. Нищо обаче не пречи и те да се възползват от правата, които ще опишем по долу, като в съответните заявления изрично посочат, че искат да бътат третирани равнопоставено на всички останали потребители.              В общите условия на „ЕОН България Мрежи“ АД думата качество е употребена десет пъти. Ето конкретните разпоредби, които ни интересуват:             Чл.14. „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД се задължава:                 ... 2. да осигурява на ползвателите електрическа енергия в съответствие с изискванията за качество и безопасност, приети от ДКЕВР; ... 11. при получаване на писмено искане от ползвател за проверка на качеството на електрическата енергия, „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД е длъжно да я започне в срок до 5 (пет) работни дни. Проверката трябва да бъде с продължителност, позволяваща достоверно установяване на стойностите на съответните показатели,но не повече от 30 (тридесет) дни. „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД представя на ползвателя екземпляр от констативния протокол с резултатите от проверката. При установяване на отклонения от нормираните показатели, „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД предприема мерки за подобряването им, за което уведомява ползвателите. В случай, че резултатите от проверката докажат, че няма отклонения, разходите за проверката са за сметка на ползвателя, а във всички останали случаи за сметка на „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД.   Чл.47. „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД носи отговорност за щети, нанесени на ползвателите, в следните случаи: ... 4. при пренос на електрическа енергия в мястото на присъединяване с показатели за качество, несъответстващи на действащата нормативна уредба; ... Чл.48. (1) При доказано неспазване по вина на „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД, на срок, определен с тези Общи условия, „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД заплаща обезщетение на ползвателя в размер на 10 (десет) лева за всеки 24 (двадесет и четири) часа закъснение. (2) Обезщетението по ал.1 може да се претендира от ползвателя в рамките на 90 (деветдесет) дни, считано от изтичането на неспазения от страна на „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД срок, определен в тези Общи Условия. Чл.49. (1) В случай, че потребителите останат без електрическа енергия по вина на „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД повече от 24 (двадесет и четири) часа след получаването от „Е.ОН България Мрежи” АД на уведомление от потребителя, „Е.ОН България Мрежи” АД заплаща обезщетение на потребителя в размер на 30 (тридесет) лева и по 20 (двадесет) лева за всеки следващ период от 12 (дванадесет) часа без осигурена електрическа енергия. (2) Обезщетението може да се претендира от ползвателя в рамките на 90 (деветдесет) дни от получаването от „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД на уведомление за прекъсване на преноса. Чл.50. „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД дължи неустойка на ползвателите при отклонение от допустимите показатели за качество на електрическата енергия в размер на 10% (десет процента) от стойността на пренесената електрическа енергия с доказани отклонения в качеството, регистрирани от изправни регистриращи устройства, монтирани на място съгласно действащото законодателство, без да е превишена предоставената мощност.                 ... Чл.52. „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД не носи отговорност за неизпълнение на задълженията си във връзка с качеството на снабдяването, когато от страна на ползвателите не са изпълнени изисквания, свързани с осигуряването на нормална работа на консумиращите електрическа енергия устройства, в следните случаи: 1. когато електрическите уредби и инсталации на ползвателя не отговарят на нормативните изисквания и/или на българските стандарти; 2. когато е бил възпрепятстван достъпът на „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД до електрическите съоръжения на ползвателя при условията на нормативните изисквания; 3. когато за нормалната работа се изисква по-висока от договорената между страните категория по осигуреност на електроснабдяването; 4. когато за нормалната работа се изисква собствен източник за резервно електрическо захранване и той не е осигурен от ползвателя; 5. когато електрическите съоръжения и консумиращите устройства на ползвателя изискват защита от пренапрежения и тя не е осигурена; 6. когато консумиращите устройства на ползвателя изискват специален режим на заземяване, отделен от заземяването, осигурявано от електрическата мрежа и той не е осигурен; 7. когато на електрическите съоръжения и инсталации на ползвателя не е извършвана периодична проверка съгласно изискванията за безопасност; 8. когато е бил възпрепятстван достъпът на представители на „Е.ОН БЪЛГАРИЯ МРЕЖИ” АД до неговите съоръжения за присъединяване, разположени в имота на ползвателя.             Накрая ще коментираме Общите условия на „ЧЕЗ Разпределение България“АД и без това да е някаква похвала, там материята за качеството на електрическата енергия е най-пълно уредена. За разлика от ЕОН те са предвидили използването на специално регистриращо устройство, да става по искане на клиента. Това разбира се не пречи на клиентите на ЕОН също да го поискат писмено.             Ето какво гласи чл.6 от Общите условия на „ЧЕЗ Разпределение България“ АД: Чл.6. (1) Електроразпределителното предприятие е длъжно да осигури преноса на електрическата енергия през разпределителната мрежа до границата на собственост на електрическите съоръжения на потребителя с разпределителната мрежа, където потребителят получава електрическата енергия по договора за продажба. (2) Електроразпределителното предприятие пренася електрическата енергия в съответствие с условията, при които е присъединен обектът на потребителя към разпределителната мрежа и с показатели за качество на електрическата енергия, приети от ДКЕВР, които са приложение към настоящите Общи условия. (3)Електроразпределителното предприятие е длъжно да извършва проверки на качеството на електрическата енергия при получаване на писмено искане от потребител. Електроразпределителното предприятие е длъжно да започне проверка в срок до  3 (три) работни дни от получаване на искане. Проверката трябва да бъде с такава продължителност, която позволява достоверно установяване на стойностите на съответните показатели, но не повече от 30 (тридесет) дни. Електроразпределителното предприятие предоставя на потребителя екземпляр от констативния протокол с резултатите от проверката. При установяване на отклонения от нормираните показатели, електроразпределителното предприятие предприема организационни и технически мерки за подобряването им, за което уведомява потребителя писмено в срок до 15 (петнадесет) дни от констатацията. В случай, че резултатите от проверката покажат, че няма отклонения, разходите за проверката са за сметка на потребителя, а във всички останали случаи – за сметка на електроразпределителното предприятие. (4) В случаите по предходната алинея eлектроразпределителното предприятие е длъжно, при писмено искане от потребителя, да монтира регистриращо устройство на показателите за качество на електрическата енергия, утвърдено от компетентния орган за метрологичен надзор. Монтирането на регистриращото устройство се извършва в срок до 15 (петнадесет) дни от подаване на искането.             Това е текстът, чието предназначение е да опише как да бъде решен проблемът ни. Веднага ни прави впечатление, че е пълен с недостатъци. Питаме се с основание: защо трябва ние да сигнализираме доставчика ни, не е ли той самият длъжен да следи стриктно за спазването на качеството на електрическата енергия, за която ние му плащаме? Как така ще се жалим пред доставчика си и ще го убеждаваме, че стоката му не струва? Нали той има интерес да твърди, че това не е вярно! Защо ние трябва да плащаме разноски за проверката, ако доставчика ни реши, че всичко е наред и нашият сигнал е бил неоснователен? И защо държавният орган, който е издал лицензия на този доставчик не му я отнеме поради неизпълнение на това за което се е задължил? Защо държавният регулаторен орган не проверява сам със свои специалисти, как доставчика изпълнява задълженията си? Това са все легитимни въпроси отговорите на които трябва да получим. Още повече, че и законодателството на ЕС задължава държавата да ни даде тези отговори и да направи необходимото. Въпросният регулаторен орган у нас е ДКЕВР. В една от последните ревизии на този орган извършен от Сметната палата, най-сериозната забележка, която му се прави е че не извършва проверки на място, а се задоволява само да отговаря писмено на подадените му сигнали. Има още много какво да се желае от този орган, но въпросът е: какво да правим ние? Древните римски юристи казват „Лош закон, но закон“ - въпреки, че законът е лош е по-добре да го използваме. Така на практика ще докажем, че имаме основание да сезираме компетентните органи в държавата да го променят така, че да стане добър.             Важно е да знаем, че искането за проверка на качеството на електрическата енергия трябва да е направено писмено – на хартиен носител или по електронна поща. Ако го напишем на хартия задължително трябва да се снабдим с доказателство за изпращането. За целта трябва да отидем на съответното гише, където доставчика приема документи, да подадем искането си и задължително да получим печат с входящият номер и датата на подаване, върху копие, което остава у нас. Може искането да бъде изпратено и с препоръчана поща с обратна разписка, но в този случай е възможно да имаме проблем да докажем какво точно сме написали и поставили в плика. За пълна сигурност на изпращането можем да направим искането си с нотариална покана. Най-лесният начин за изпращане е по интернет с електронна поща, защото имаме гарантирано удостоверяване на датата и даже на часа на изпращането и на получаването. В този случай е добре да изпратим имейла едновременно и на себе си, като запишем своят адрес като втори получател. Така се подсигуряваме с доказателство и за получаване на писмото. Желателно е да споменем в самото писмо, че желаем да получим изрично уведомление за получаването му на електронният ни адрес.             В срок от три дни след получаването на искането ни доставчикът е длъжен да започне проверка и да ни уведоми за резултатите. Не бива да забравяме, че трябва да сме настойчиви в своите искания, защото е възможно доставчика да ни уведоми, че е направена проверка и е установено, че проблем с тока няма. Задължително трябва да поискаме монтирането на регистриращо устройство на показателите за качеството на електрическата енергия. Много е вероятно да бъдат правени всевъзможни опити да се отклони изпълнението на едно такова искане.             Доставчикът носи имуществена отговорност за вредите нанесени на нас – потребителите по негова вина, за доставка на електрическа енергия с качество и показатели несъответстващи на действащата нормативна уредба, в размер на 10 % от стойността на използваните количества електрическа енергия с доказани отклонения в качеството, регистрирани от изправни регистриращи апарати, монтирани на мястото на измерване на електрическата енергия, без да е превишена предоставената мощност. За да получим обезщетение за неспазен срок, задължително трябва да се подсигурим с доказателства за началото на съответния срок. Това става със споменатите по-горе начини. При доказано неспазване на срок от странана доставчика, същият ни дължи обезщетение в размер на 10 лева за всеки 24 часа закъснение. Това обезщетение задължително трябва да поискаме в срок от 90 дни от изтичането на неспазеният срок.             Доставчика ни дължи обезщетение и при продължително и нерегламентирано прекъсване на електроснабдяването. Когато останем без електричество за повече от 24 часа след като сме уведомили за това доставчика, същият ни дължи сума от 30 лева плюс по 20 лева за всеки следващ период от 12 часа, в който останем без електричество.             Най-добре е тази процедура да завърши успешно за нас с поправянето на качеството на доставяната ни електрическа енергия и изплащането на дължимите ни обезщетения. Ако това обаче не се случи следва да подадем жалби до компетентните държавни органи като ДКЕВР, Комисията за защита на конкуренцията, Комисията за защита на потребителите и др. Можем и да потърсим правата си чрез съда, но за целта е добре да се обърнем към адвокат. Когато всичките ни съседи или целият квартал е потърпевш като нас, можем да търсим правата си заедно посредством колективен иск. На някакъв етап ще постигнем успех, но в никакъв случай не бива да се предаваме.

[1]МЕТОДИКАза отчитане изпълнението на целевите показатели за качество на електрическатаенергия и качество на обслужването на разпределителните предприятия иобществените снабдители/крайни снабдители, приета с протоколно решение на ДКЕВР от 29 май 2007 г. [2] Чл. 69 от Закона за енергетиката: Енергийните предприятия са длъжни да извършват дейността си в интерес на обществото и на отделните потребители и в съответствие с изискванията на този закон и другите нормативни актове, като обезпечават сигурността на снабдяването, непрекъснатостта и качеството на електрическата и топлинната енергия и природния газ, ефективното използване на горивата и енергията, опазването на околната среда, живота, здравето и собствеността на гражданите. [3]Директива 2003/54/EC на Европейския парламент и на Съвета от 26 юни 2003 г. относно общите правила на вътрешния пазар на електроенергия и отменяща Директива 96/92/ЕО [4]Ето какво е записано в проекта за енергийна стратегия на България до 2020 г. за „От 1 юли 2007г. българският пазар на електрическа енергия и природен газ е напълно либерализиран. Това означава, че всеки потребител получава законово право на избор на доставчик и на свободен и равнопоставен достъп до мрежата за транспорт на енергия до мястото на потребление. На национално ниво ускорено е въведено европейското законодателство относно вътрешните пазари на електрическа енергия и природен газ. Поетите в преговорния процес за присъединяване към ЕС ангажименти от българска страна по Глава 14 “Енергетика”, доведоха до ускорено транспониране на изискванията на европейското енергийно законодателство като на практика законодателните мерки за либерализация на енергийния сектор са изпълнени успоредно със страните-членки на ЕС. В резултат, от 01 юли 2007г., пълната юридическа либерализация на националните пазари за електрическа енергия и природен газ и нормативно регламентираното отпадане на ограниченията върху вноса и износа са налице. “ [5] "ЧЕЗ РАЗПРЕДЕЛЕНИЕ БЪЛГАРИЯ" АД,„ЕВН БЪЛГАРИЯ Електроснабдяване” АД, E.ОН България Мрежи” АД [6]БНАП


Тагове:   Какво,   некачествена,


Гласувай:
0



1. анонимен - каталог вязаной одежды
17.10.2012 07:33
Доброго времени суток!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://mpscripts.net/user-55251.html>купить сумку в китае </a> интернет магазины одежды <a href=http://www.medpomosh.ru/user/Gooranaessaft/>интернет магазин халаты женские </a> осенние куртки купить женские <a href=http://abook.bissnes.net/user/Pemitrulgerie/>кожаные куртки турция купить </a> каталог детской одежды ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://kamagra-uk.blog.hr/>Kamagra einnahme </a> - Kamagra UK PayPal : how to Buy Kamagra online legal : <a href=http://now-online-kamagra.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly 100mg ajanta pharma </a> - viagra cialis london kamagra
цитирай
2. анонимен - джинсовые платья
17.10.2012 16:34
Как дела?Оформить заказ выгодный для Вас! Тогда читайте новость - <a href=http://ferqli.ws/index.php?subaction=userinfo&user=Flichechori>каталоги стильной одежды </a> женские пижамы <a href=http://dekorta.ru/user/Smumoutle/>интернет модной молодёжной одежды </a> j lo одежда интернет магазин <a href=http://olegaloce.narod2.ru/>венецианская бижутерия </a> аксессуары для волос ... Хороших Вам покупок!
.:::.
<a href=http://online-kamagra.blog.hr/>Kamagra questions </a> - Kamagra tablets for dogs : Cheap Kamagra fast Buy : <a href=http://kamagra-wirkungsvolles.webstarts.com/>Order Buy Kamagra overnight shipping </a> - viagra Kamagra us Buy Kamagra drugs online Buy Kamagra UK
цитирай
3. анонимен - как почистить бижутерию
18.10.2012 05:08
Здраствуйте!У меня есть новость магазину он-лайн Тогда читайте новость - <a href=http://www.homayounfar.com/forums/member.php?90197-WenGencezot>брюки женские галифе купить </a> river island одежда <a href=http://occupylowell.org/forums/member.php?action=profile&uid=51542>платья для женщин </a> ковта <a href=http://detransle.narod2.ru/>вязаные кофты </a> стильная одежда для девушек ... Успехов Вам!
.:::.
<a href=http://buy-no-prescription-kamagra.blog.hr/>q a Kamagra </a> - Cheap Kamagra Oral Jelly : super Kamagra Jelly Buy : <a href=http://kamagra-now.blog.hr/>selling Kamagra Online </a> - RX Kamagra Cheapest Online sellers
цитирай
4. анонимен - интернет магазин модной обуви одежды
19.10.2012 08:13
Доброго времени суток!У меня есть новость магазину он-лайн Тогда читайте новость - <a href=http://sputniku.ru/user/NEENCYBEALP/>одежда для девочек </a> river island каталог <a href=http://www.protv.kz/user/NatWreleWer/>розовое платье фото </a> интернет магазин военной одежды <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/>открытая спина платье фото </a> купить мужские джинсы ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://now-online-kamagra.blog.hr/>Kamagra Online pharmacy India </a> - Kamagra Oral Jelly review australia sildenafil citrate tablets : Kamagra Lovegra UK PayPal : <a href=http://cheap-kamagra-online.blog.hr/>Kamagra Oral Jelly Cheap ajanta pharma </a> - online Generic Kamagra Cheap next day
цитирай
5. анонимен - одежда по каталогам из италии
19.10.2012 17:17
Доброго времени суток!Хотите заказать одежду на выгодных условиях? Тогда читайте новость - <a href=http://forum.mobileweava.mobi/member.php?action=profile&uid=388847>интернет распродажа одежды </a> мужская обувь <a href=http://ou1.ru/user/Edgeseetrossy/>каталог оптовой одежды </a> одежда через интернет <a href=http://dejavu.ua/>одежда для охоты интернет магазин </a> мужские штаны купить ... Хороших Вам покупок!
.:::.
<a href=http://cialis-tadalafil.webstarts.com/>Kamagra Oral Jelly canada </a> - Kamagra active halflife Super Kamagra london Kamagra Oral Jelly order hard erection : Kamagra online pharmacy India : <a href=http://kamagra-now.blog.hr/>no RX needed for purchasing Kamagra </a> - Kamagra 100mg Online Cheap Generic viagra
цитирай
6. анонимен - интернет магазин недорогой мужской одежды
20.10.2012 23:36
Уважаемые господа!Хотите купить одежду не выходя из дому? Тогда читайте новость - <a href=http://zmule.eu/user/JuissubbidS/>где можно купить женский костюм </a> formalab одежда <a href=http://xohanoc.ru/user/SnumeFarmooro/>магазин мужских рубашек </a> детская одежда интернет магазины минск <a href=http://explodeherholes.com/user/DomeViphemo/>фабрика женской одежды украина </a> онлайн магазин одежды ... Удачи Всем!
.:::.
<a href=http://now-online-kamagra.blog.hr/>viagra cialis kamagra </a> - UK Buy Kamagra Online : fake Kamagra : <a href=http://100mg-kamagra.blog.hr/>order Kamagra India </a> - retailers Kamagra
цитирай
7. анонимен - купить свадебное платье украина
22.10.2012 07:10
Привет!Хотите заказать одежду на выгодных условиях? Тогда читайте новость - <a href=http://medmassages.ru/user/BloorePhofome/>купить мужской костюм адидас </a> стрекоза бижутерия <a href=http://interesnoe.net/user/LopthoumMuh/>каталог одежды для девочек </a> секси платья <a href=http://prostitutki-sam.ru/user/affeloBegergy/>каталог осенней одежды </a> американские интернет магазины детской одежды ... Успехов Вам!
-====-
<a href=http://kamagra-prices.blog.hr/>Kamagra Cheap </a> - Kamagra en suisse :.Buying online Kamagra overnight fed ex .:<a href=http://kamagra-uk.blog.hr/>Kamagra in Manitoba </a> - Cheapest UK supplier Kamagra
цитирай
8. анонимен - платья оптом от производителя
30.10.2012 09:35
Привет!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://school21.kanet.ru/user/undossinc/>зимние комбинезоны распродажа </a> интернет магазин женской обуви <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/#интернет-магазин-детской-одежды-красноярск»>интернет магазин детской одежды красноярск</a> костюмы звездные войны купить <a href=http://harryfanon.ru/user/unfaxytoonnob/>акции интернет магазин одежды </a> мужской интернет-магазин одежды ... Удачи Всем!
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://kamagra-now-online.blog.hr/>comprar Kamagra espaaa </a> - Generic Kamagra sale : Kamagra by ajanta pharma review : Discount for re 5 7 % <a href=http://get-kamagra.blog.hr/>Generic cialis Europe Kamagra </a> - Buy Cheap Kamagra usa
цитирай
9. анонимен - купить деловой костюм
01.11.2012 23:13
Здраствуйте!У меня есть хорошая новость Тогда читайте новость - <a href=http://walkingdead.tv/user/cymnbustymn/>люция интернет магазин женской одежды </a> джинсовые юбки <a href=http://www.lamoda.kiev.ua/#платье-подружки»>платье подружки</a> купить рюкзак для охоты <a href=http://pgtandroid.ru/user/sabangeatoelo/>купить брюки большого размера </a> кожаные сумки ... Успехов Вам!
.:::.
Discount for Christmas <a href=http://100mg-kamagra.blog.hr/>Kamagra Jelly Cheapest in UK </a> - Kamagra with an Online prescription : viaga kamagra jelly order : Discount for re 5 7 % <a href=http://get-kamagra.blog.hr/>what is kamagra jelly </a> - Kamagra compare Buy
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: pllamm
Категория: Политика
Прочетен: 432556
Постинги: 66
Коментари: 283
Гласове: 382
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930